Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
08-08-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-08-2025
TABOR I TECHNIKA
Newag z jedyną ofertą na dostawę nowych pociągów dla trójmiejskiej SKM
fot. Na Stalowych Kołach (Facebook)
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego otworzył oferty w przetargu na dostawę 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją na rozszerzenie zamówienia o kolejnych 10 pojazdów. Jedynym podmiotem zainteresowanym realizacją zadania okazał się Newag. Dostawy pociągów przeznaczonych dla trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej miałyby zostać zrealizowane w 2029 roku.

Na początku lipca, o czym informowaliśmy wówczas na łamach “Rynku Kolejowego”, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na zakup 2 elektrycznych zespołów trakcyjnych przeznaczonych do obsługi połączeń aglomeracyjnych. Pojazdy mają obsługiwać trójmiejską Szybką Kolej Miejską, a w ramach umowy z dostawcą przewiduje się prawo opcji, dotyczące pozyskania kolejnych 10 pojazdów. Dostawy składów miałyby przy tym zostać zrealizowane w 2029 roku. Samorząd województwa pomorskiego deklarował, że będzie dążył do pozyskania maksymalnej ilości nowych zespołów trakcyjnych i wykorzystania w tym celu środków unijnych w ramach programu FEnIKS.

Specyfikacja techniczna w dokumentacji przetargowej wskazuje, że nowe pojazdy byłyby bardzo zbliżone do Impulsów 2 w wariancie przeznaczonym do obsługi trójmiejskiej SKM, których samorząd regionu zamówił już 20 sztuk, z czego łącznie 8 pojazdów wejdzie do eksploatacji jeszcze w tym roku. Także w ich przypadku oczekuje się większej liczby par drzwi w porównaniu z jednostkami elektrycznymi przeznaczonymi do obsługi połączeń regionalnych, a także – co istotne – wysokości wejść dostosowanej do wysokości peronów SKM, czyli 960 mm. Nie zabraknie także wszelkich oczekiwanych współcześnie funkcjonalności, takich jak klimatyzacja, czy system monitoringu wizyjnego.

Dziś UMWP otworzył oferty w przetargu. Jedynym podmiotem zainteresowanym realizacją zamówienia okazał się Newag, który oczekuje za dostawę 2 pojazdów 98,4 mln zł, przy czym trzeba tu zastrzec, że jest to wartość brutto. Co ciekawe, cena nie jest jedynym kryterium oceny ofert (choć głównym – waga tego kryterium wynosi 59%). Zamawiający weźmie również pod uwagę długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady na pojazd oraz dokumentację techniczną (waga 20%), termin dostawy pojazdów w ramach zamówienia podstawowego (waga 16%) oraz zastosowanie osobnych par drzwi zewnętrznych do kabin maszynisty (waga 5%).

Przypomnijmy, że nowe EZT będą obsługiwały linię SKM, czyli linię kolejową nr 250, i dalej linię kolejową nr 202, zapewniając połączenie Gdańska Śródmieścia z Wejherowem z możliwością wydłużenia relacji do Lęborka. Pojazdy będą miały również możliwość wjazdu na linie kolejowe nr 248 (Pomorska Kolej Metropolitalna) i 201 (tzw. magistrala węglowa), a tym samym obsłużenia relacji Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Port Lotniczy – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna, a w przyszłości także na nową linię kolejową do południowych dzielnic mieszkaniowych w Gdańsku, która powstanie w ramach projektu PKM Południe, co umożliwiłoby obsłużenie połączeń Gdańsk Śródmieście – Kowale.

Choć trzeba zaznaczyć, że zamawiający dopuszcza różne rozwiązania w zakresie układu wózków, w Impulsach 2 dla trójmiejskiej SKM w ramach już realizowanego zamówienia nie zastosowano wózków Jacobsa – każdy człon jest osadzony na dwóch wózkach. Długość pojazdów ma zawrzeć się w przedziale od 76 do 86 metrów. W przestrzeni pasażerskiej znajdzie się nie mniej niż 160 miejsc siedzących. Jeżeli UMWP podpisze umowę z Newagiem, istnieje szansa na to, że park taborowy trójmiejskiej SKM będzie względnie jednorodny. Dziś składają się na niego głównie elektryczne zespoły trakcyjne EN57 i ich czteroczłonowy wariant EN71, w większości zmodernizowane. Wyjątkiem są 2 czteroczłonowe Impulsy pierwszej generacji.

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Duńskie koleje państwowe kupią kolejnych 50 pociągów IC5 od Alstomu

Tabor i technika

Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2025

Zobacz również:

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Biznes

Kolejnych 13 KISS-ów dla szwedzkiego poolu taborowego

Mikołaj Kobryński 05 sierpnia 2025

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Tabor i technika

Coraz więcej Regio-Shuttle RS1 w Czechach

Mikołaj Kobryński 04 sierpnia 2025

Duńskie koleje państwowe kupią kolejnych 50 pociągów IC5 od Alstomu

Tabor i technika

Druga modernizacja zmodernizowanych motoraków na Słowacji

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Tabor i technika

Polregio kupi kolejne używane jednostki spalinowe?

Mikołaj Kobryński 30 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5